باغ ملی مشهد در خیابان امام خمینی

باغ ملی مشهد
0

باغ ملی مشهد کجاست ؟ این یکی از سوالات متداول مسافران است. با من در سفر آس 24 همراه باشید. باغ ملی مشهد ادرس مشخص و راحتی دارد اما قبل از آن بدانید که باغ ملی در واقع یک پارک بسیار قدیمی مربوط به دوران رضاشاه و قبل از آن باشد. یکی از وقفیات حاج حسین آقا ملک واقف بزرگ مشهدی است.

اصالتاً تبریزی بود اما در مشهد زندگی میکرد. قبل از هر چیز آدرس باغ ملی در خیابان امام خمینی جنب کوچه جنت می باشد. راه های دسترسی به آن نیز بسیار ساده با اتوبوس ها تاکسی ها و مترو می باشد. این خیابان مملو از آثار تاریخی است که در پاراگراف های برجسته آنها را عنوان می‌کنیم. اگر برای دیدن باغ ملی به این مکان می‌روید بهتر است هتل تاریخی پارس و  مدرسه قدیمی مستوفی و خانه  مالک و خانه های قدیمی دیگر نیز دیدن نمایید.

تور مشهد با قیمت عالی رزرو نمایید .

باغ ملی مشهد آدرس

باغ ملی مشهد کجاست و تاریخچه باغ ملی مشهد چیست ؟ باغ ملی مشهد خیابان امام خمینی قرار دارد  و این یکی از سوالات متداول مسافران است. با من در سفر آس 24 همراه باشید. وقتی در خیابان امام خمینی سراغ بانک ملی یا باغ ملی را بگیرید به شما خواهند گفت که نزدیک به میدان دی نزدیک به کوچه جنت است آن را پیدا کنید.

خیابان جنت نیز به تنهایی بسیار دیدنی و قدیمی است و یک کوچه سنگ فرش با فروشگاه‌های متعدد لباس فروشی است. علاوه بر این فروشگاهها ساختمان های تاریخی و مدرسه مستوفی در این کوچه قرار دارد یک سردخانه که هم اکنون تبدیل به قهوه‌خانه شده نیز در اینجا وجود دارد. این سردخانه هزار دستان نام دارد و به عرضه غذاهایی مانند کشک بادمجان کوفته دمنوش ها و نوشیدنی های خنک مشغول است.

این مطالب هم میتونه جذاب باشه !

همچنین است گاه گاهی موسیقی زنده سنتی پخش می کند شبیه به یک موزه کوچک با کالاهای عجیب است. این سرداب بخش از خانه های قدیمی این منطقه بوده که بقیه خانه تخریب شده و این قسمت از خانه به جا مانده است. در واقع این دیدنی ها همگی در جوار باغ ملی قرار دارد و آن ها نیز بخشی از وقتی یاد حاج حسین آقا ملک هستند.

باغ ملی در حاشیه خیابان با یک های بزرگ قرار گرفته است. یک کتابخانه عمومی و یک مرکز فکری کودکان و نوجوانان در آن قرار دارد. درختان این با قدمت بسیار زیادی از دوره رضاشاه تاکنون دارد. باغ ملی مشهد عکس های زیادی در اینترنت و بایگانی های شهرداری دارد که می توانید برای اطلاعات بیشتر آنها را ببینید.

دیگر اطلاعات از باغ ملی

این مطلب هم میتونه جذاب باشه !
باغ ملی مشهد
خانه ملک مشهد

یک مجسمه بزرگ از حاج حسین آقای ملک نیز در این باغ به چشم می خورد. در حال حاضر پاتوق رهگذران و تقلب سالمندان است و جوانان و کودکان و نوجوانان نیز برای مطالعه به کتابخانه این پارک مراجعه می‌کنند. لوازم ورزشی و همچنین محوطه بازی کودکان در آن تعبیه شده است سرویس بهداشتی پارک در انتهای پارک قرار گرفته است. 

البته پیش از این محوطه باغ ملی بسیار بزرگ تر بود اما به دلیل اینکه توسط حاج حسین آقا ملک وقت آن شده بود بخش اعظم آن به ساختمان صدا و سیما انتقال یافت. این سالن بزرگ مرکز همایش ها و جشنواره های دولتی و یا خصوصی می باشد. بسیاری از رادیو ها از راه های دور و نزدیک در این ساختمان فعالیت می کنند. 

رادیو زیارت رادیو خراسان در فرکانس های مختلف و رادیو از شهرستان های مختلف در این ساختمان گرد هم آمده اند. از آنجاکه بازهم خیابان امام خمینی وقف شده توسط حاج حسین آقا ملک بزرگ تر از چیزی است که هم اکنون دیده می‌شود و این محوطه تمام باغ بوده است

بخشی از خیابان به ساختمان های دولتی مانند دارایی ارتش بیمارستان ها و بانک ها اختصاص داده شده است. باغ ملی مشهد عکس های زیادی در اینترنت و بایگانی های شهرداری دارد که می توانید برای اطلاعات بیشتر آنها را ببینید. عکس های باغ ملی مشهد خیابان امام خمینی را زیباتر و مدرسه مستوفی با نوای خوش خود به آن جذابیت بخشیده است.

اگر می خواهید بیشتر راجع به بوستان باغ ملی مشهد بدانید با من همراه باشید. اگر باز هم از  باغ ملی بالاتر برویم به سمت ترمینال شهر، خانه حاج حسین آقا ملک در مشهد را مشاهده می کنیم. باغ ملی مشهد خیابان امام خمینی را زیباتر کرده و خانه ملک این زیبایی را وسعت بخشیده است.

بازدید از خانه رایگان است و در ساعت اداری می توان به راحتی وارد داروخانه شد و عکاسی دورهمی و کارهای هنری را انجام داد. در حال حاضر پاتوق هنرمندان برای قالی بافی نقاشی قلم کاری و بسیاری از هنرهای دیگر است. ساختمان خانه حاج حسین آقا ملک بازسازی شده است اما بخش از آن هنوز نیمه کاره باقی مانده و نقشه آن موجود است. درهای چوبی به طور کلی تعویض شده و می تواند این روند بازسازی را از تابلوهای موجود در خانه مشاهده نمایید.

زیر نظر شهرداری مشهد می کند از این رو در ایام خاص مانند اعیاد ملی و مذهبی می توانید در این مکان رقص خراسانی و برگزاری موسیقی زنده سنتی را مشاهده کنید. رقص باران با لباس سنتی خراسانی یکی از محبوب ترین بخش های خراسان است که در خانه ملک اغلب برگزار می شود.

این مطالب هم میتونه جذاب باشه !

همچنین مراسم تعزیه و نوحه خوانی و خیمه سوزان در این خانه گاهی برگزار می شود. مقاله و پرده خوانی شاهنامه نیز در خانه ملک مشاهده شده است. باغ ملی مشهد ادرس سر راستی دارد و به راحتی می توانید این ساختمان را نزدیک به آن بیابید.

خانه مستوفی در جوار باغ ملی مشهد

مدرسه مستوفی در جوار باغ ملی مشهد کجاست و تاریخچه باغ ملی مشهد چیست؟ این یکی از سوالات متداول مسافران است. با من در سفر آس 24 همراه باشید. باغ ملی مشهد عکس های زیادی در اینترنت و بایگانی های شهرداری دارد که می توانید برای اطلاعات بیشتر آنها را ببینید.

اگر همچنان مشتاق حضور در برنامه‌های موسیقی زنده و تنبک می باشید بهتر است از باغ ملی بسمت خانه مستوفی حرکت کنید. کمی بالاتر از خانه ملک مدرسه موستوفی قرار دارد این مدرسه نیز مربوط به دوران رضاخان می باشد. اگر از بوستان باغ ملی مشهد به داخل کوچه جنت بروید و آن را ادامه دهید به زودی با دیوار آجری مواجه می شوید و یک کوچه قدیمی بازسازی شده که اغلب اوقات از آن صدای تار و تنبور و سنتور به گوش می رسد.

اینجا نیز زیر نظر شهرداری مشهد اداره می شود و در آن نمایش های خنده دار و گاهی مراسم های مذهبی و ملی به صورت جشن و عزاداری برگزار می گردد. شب شعر و برگزاری موسیقی رکن جدایی‌ناپذیر مدرسه موستوفی زیرا این مدرسه در دوران قاجار تنها یک مدرسه بود و در دوران رضاخان تبدیل به یک تالار برای برگزاری جشنها و عروسی ها شد. عکس های باغ ملی مشهد خیابان امام خمینی را زیباتر و مدرسه مستوفی با نوای خوش خود به آن جذابیت بخشیده است.

 پس از آن سالها این خانه به حال خود رها شد و تبدیل به ویرانه ای در وسط شهر شده بود. چیزی حدود ۲۰ سال پیش مدرسه دوباره بازسازی شد و به ثبت ملی رسید.  درهای ورودی و اتاق های این مدرسه بسیار کوتاه است تا حدی که برای ورود به آن باید خم شوید. گویا قد مردم در دوران قاجار کوتاه تر از زبان ها بوده است‌‌.

این مدرسه بسیار تودرتو می‌باشد و اتاق‌های همگی به یکدیگر راه دارند. دو طبقه است و مرده های چوبی هنوز متعلق به دوران رضا شاه است که در حال حاضر لق شده  اما هنوز پابرجا هستند و رو به خیابان اصلی زندگی می کنند‌. حیاط این ملک حصار ندارد اما یک آبراه کوچک از وسط حوض تا لبه خیابان وجود دارد.

البته ماهیت تمام خانه های این خیابان در گذشت این چنین بود و خیابان چهار طبقه به عنوان یکی از زیباترین خیابان های ایران شناخته می شد. زیرا خیابانی مملو از درختان و رودخانه بود و خانه ها همگی ویلایی با حیاط های بزرگ بدون حصار بودند‌. در زمان قاجار بر رضاخان دو طبقه و در زمان محمدرضا شاه پهلوی به خیابان چهار طبقه و خانه‌های چهار طبقه معروف بود. باغ ملی مشهد ادرس سر راستی دارد و به راحتی می توانید این ساختمان را نزدیک به آن بیابید.

هتل پارس قدیمی در جوار باغ ملی مشهد

هتل پارس یهودی در جوار بوستان باغ ملی مشهد کجاست ؟ این یکی از سوالات متداول مسافران است. با من در سفر آس 24 همراه باشید خب دوباره بر می گردیم به عکس های باغ ملی مشهد و توصیف محیط پیرامون و اطراف اگر از باغ ملی به سمت ترمینال حرکت کنید با هتل و قدیمی پارس روبرو میشوید. بوستان باغ ملی مشهد عکس های زیادی در اینترنت و بایگانی های شهرداری دارد که می توانید برای اطلاعات بیشتر آنها را ببینید.

این هتل با نمای آجر سه سانت و درها و پنجره های چوبی به شدت خودنمایی می کند. از زمان قاجار تا کنون استحکام خود را حفظ کرده است و تنها یک بار بازسازی شده همچنان به عنوان هتل مورد استفاده بانک ملی قرار می گیرد‌‌. هتل به دست فردی یهودی ساخته شده و مدیریت آن نیز به دست وی بود تا زمانی که در واقعه الله داد یهودیان از مشهد فرار کردن این هتل نیز توسط یک مسلمان خریداری شد‌.

در واقع خیابان امام خمینی فعلی زمانی محل تردد آلمان‌ها انگلیسها و ارامنه و یهودیان بوده است. بهترین قهوه فروشی ها و سینماها و البته ادارات دولتی که به دست ارامنه ارامش در خیابان قرار داشته و آلمان ها و انگلیس ها بعد از رسیدن به ایستگاه راه آهن مستقیم به این هتل ورود پیدا می‌کردند. بازدید از داخل هتل پارس و برای عموم رایگان نیست و امکان پذیر نمی باشد اما اگر بخواهید می‌توانید با تقاضای شخصی و داخل ساختمان راه پیدا کنید هرچند شکل داخلی ساختمان و در حال حاضر تغییر زیادی کرده است.

علاوه بر هتل‌پارس، خانه ملک، بوستان باغ ملی مشهد و کوچه جنت و دیگر دیدنی ها را با خانه های تاریخی زیادی وجود دارد که تنها با قدم زدن می‌توان سر گلها و سرد شده آنها را از دوران قاجار تاکنون مشاهده کرد.

یکی از زیباترین چیزهایی که می توانید در این خیابان برای اثبات حضور یهودیان در آن مشاهده کنید ستاره های یهود بر روی نمای خانه هاست. با اینکه مشهد شهری مذهبی شناخته می‌شود اغلب این ستاره‌ها بر روی نما پاکسازی شود اما اگر در خیابان جنت قدم زنی و بالای مغازه های ساعت فروشی را نگاه کنید بر روی کاشی کاری ها ستاره ها رو شاهد خواهید کرد.

این ستاره ها نشان دهنده این است که این همه ها متعلق به افراد یهودی بوده. از تمام خانه ها تنها در خانه در خیابان امام خمینی باقی مانده است که می‌توانید آن را به راحتی پیدا کنید. باغ ملی مشهد ادرس سر راستی دارد و به راحتی می توانید این ساختمان را نزدیک به آن بیابید. باغ ملی مشهد عکس های زیادی در اینترنت و بایگانی های شهرداری دارد که می توانید برای اطلاعات بیشتر آنها را ببینید.

نتیجه گیری برای بوستان باغ ملی مشهد

 به هر حال آنچه در خیابان جنت و در جوار بوستان باغ ملی قابل رویت است تنها به دلیل وجود حاج حسین آقا ملک بوده که وقت خود را به عنوان لیستی در کتابخانه های معروف دنیا منتشر کرده است. و اگر این عمل انجام نمی دهد تمام ساختمان‌های تاریخی و باغ‌های این خیابان و بوستان باغ ملی مشهد از بین می‌رفت و مورد تصرف دولت‌های مختلف قرار می‌گرفت. عکس های باغ ملی مشهد خیابان امام خمینی را زیباتر و مدرسه مستوفی با نوای خوش خود به آن جذابیت بخشیده است.

4.2/5 - (4 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.