جاهای دیدنی شیراز را ازدست ندهید !

0

شیراز به دیدنی ها و خوردنی ها و آشامیدنی های زیادی در جهان معروف است. اول به خاطر تاریخ طولانی و نقش مهمش در امپراتوری ایران که با پایتختی تخت جمشید شناخته شده است. دوم، برای شراب آن! …بله، شراب! شیراز در گذشته پایتخت شراب ایران بوده و به تولید بهترین شراب در خاورمیانه معروف است.

دیگر بهارنارنج! به هر حال جاهای دیدنی شیراز را از دست ندهید. با من همراه باشید تا مکان های دیدنی شیراز و جاهای تفریحی شیراز را به شما معرفی کنم.

شیراز سرزمین شاعران است. وقتی صحبت از ایرانیان می شود شعر مختص گذشته نیست. متوجه خواهید شد که متوسط ​​زندگی یک ایرانی عمیقاً با شعر پیوند خورده است و نسبت به شاعران خود احترام زیادی قائل هستند. به نظر می رسد برخی از شاعران نامدار ایرانی جهان مانند حافظ و سعدی که اهل شیراز بوده اند و با زیارت مزار آنها متوجه می شوید که چقدر برای دل ایرانی عزیز هستند.

مردم شیراز در بین ایرانیان به خاطر آرام بودن و علاقه مندان به پیک نیک معروف هستند. به یک شیرازی کمی سبزی و علف بدهید و او از آن فورا برای پیک نیک استفاده می کند. بنابراین یک شیرازی برای تفریح تنها به جاهای تفریحی شیراز اکتفا نمی کند. پس جاهای دیدنی شیراز برای یک شیرازی همه جاست.

سیستا در شیراز یک مذهب است. مردم معمولاً مغازه های خود را وقت ناهار می بندند و تا حدود ساعت 3 یا بعد از آن باز نمی کنند. بسته به مدت زمان چرت زدن. 😉 شیراز چیزهای زیادی برای دیدن دارد. 3-4 روز خوب برای برنامه ریزی سفرتان ضروری است، به خصوص اگر قصد سفر یک روزه به تخت جمشید را دارید.

هرچند این مکان در زمره مکان های دیدنی شیراز و جاهای تفریحی شیراز قرار دارد اما بیشتر تاریخی محسوب می شود. به هر حال در این مکان عشایر با موسیقی سنتی و غذاهای ارگانیک بسیار جذاب به نظر می رسند. اینطور نیست؟

شهر پرسپولیس مرموز

اگر به دنبال جاهای دیدنی شیراز  هستید حتما این اثر تاریخی را در لیست خود قرار دهید. این مکان بدون شک نقطه‌ی برجسته‌ی شیراز برای هر بیننده‌ای است. اگرچه حدود 70 کیلومتر خارج از شهر است، اما ارزش هر دقیقه آن را دارد. اینجا حس شکوه منحصر به فردی وجود دارد، حسی که فقط در رم دوباره آن را حس کردم .

احساس قدرت، تسلط، عدم ثبات و قطعا گذر زمان. تخت جمشید یک میراث جهانی یونسکو است که در زمان داریوش اول ساخته و تجلیل شد و بعداً توسط اسکندر مقدونی مورد حمله قرار گرفت. پس از تهاجم به آتش کشیده شد که به عقیده بسیاری از مورخان انتقامی برای سوزاندن آکروپولیس آتن در جریان حمله ایران به یونان بوده است.

این مطلب هم میتونه جذاب باشه !

شهر تاریخی پاسارگاد خارج از شیراز

شهر تاریخی پاسارگاد

پاسارگاد پایتخت کوروش بزرگ و آرامگاه او می باشد. مشهورترین اثر باقی مانده از این مکان آرامگاه خود کوروش و بقایای کاخ اوست. پاسارگاد 2 ساعت با ماشین با شهر شیراز فاصله دارد. اگر تصمیم دارید شب بمانید، جایی بهتر از اقامتگاه بوم گردی آقامیر نیست. البته مدارس نیز میزبان شما هستند.

پاسارگاد در قرن ششم قبل از میلاد به عنوان اولین پایتخت امپراتوری هخامنشی توسط کوروش کبیر در نزدیکی محل پیروزی او بر پادشاه مادها آستیاگ در سال 550 پیش از میلاد تأسیس شد. این شهر پایتخت هخامنشیان باقی ماند تا اینکه داریوش آن را به تخت جمشید منتقل کرد .

این محوطه باستانی 1.6 کیلومتر مربع وسعت دارد و شامل سازه‌ای است که معمولاً معتقدند آرامگاه کوروش، قلعه تول تخت بر فراز تپه‌ای نزدیک و بقایای دو کاخ سلطنتی و باغ است. باغ ایرانی پاسارگاد اولین نمونه شناخته شده چهارباغ ایرانی یا طراحی باغ چهارگانه را ارائه می دهد. پس دیدن از این مکان که به عنوان جاهای دیدنی شیراز شناخته شده است را از دست ندهید.

بقایای مقبره پسر و جانشین کوروش کمبوجیه دوم در پاسارگاد در نزدیکی قلعه تول تخت پیدا شده است که در سال 1385 شناسایی شده است.

دروازه R، واقع در لبه شرقی منطقه کاخ، قدیمی ترین پروپیلایوم مستقل شناخته شده است. شاید پیشینه معماری دروازه همه ملل در تخت جمشید باشد.

نوشتار اصلی آرامگاه کوروش

 “من کوروش شاه هخامنشی هستم.” به زبانهای فارسی باستان ، ایلامی و اکدی . در پاسارگاد در ستونی حک شده است. بنابراین اگر به دنبال جاهای دیدنی شیراز هستید این اصلی ترین آنهاست.

مهمترین بنای تاریخی پاسارگاد آرامگاه کوروش کبیر است. اینجا نه تنها یکی از جاهای دیدنی شیراز برای ایرانیان بلکه برای جهانیان است. دارای شش پله عریض منتهی به مقبره است که طول اتاقک آن 3.17 متر عرض 2.11 متر ارتفاع و 2.11 متر ارتفاع است و ورودی کم و باریکی دارد. اگرچه هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که گور را به عنوان آرامگاه کوروش معرفی کند، مورخان یونانی می گویند که اسکندر معتقد است که این آرامگاه بوده است.

زمانی که اسکندر تخت جمشید را غارت و ویران کرد، از آرامگاه کوروش بازدید کرد. آرین، که در قرن دوم میلادی نوشته شده است، ثبت کرده است که اسکندر به اریستوبولوس، یکی از جنگجویان خود، دستور داد تا وارد بنای تاریخی شود. در داخل یک تخت طلایی، یک میز با ظروف نوشیدنی، یک تابوت طلایی، چند زیورآلات تزئین شده با سنگ های قیمتی و کتیبه ای روی قبر پیدا کرد. هیچ اثری از چنین کتیبه ای باقی نمانده است و اختلاف نظرهای قابل توجهی در مورد عبارت دقیق متن وجود دارد.

کتیبه های نبرد تخت رستم در پاسارگاد

نقش رستم یکی دیگر از مکان های مورد علاقه من و از جاهای دیدنی شیراز برای بازدید است. این با شکوه است و به نوعی شباهت به خزانه داری در پترا، اردن دارد. مهم ترین آثار تاریخی مقبره 4 پادشاه هخامنشی از جمله داریوش کبیر است که از صخره تراشیده شده است.

روی هر حکاکی یک ورودی وجود دارد که به یک اتاقک کوچک باز می شود که در آن جسد پادشاه در یک تابوت قرار دارد. این مقبره ها بعداً در پی فتح اسکندر مقدونی غارت شد.

آرامگاه پیشگوی جهانی حافظ شیرازی

حافظ یکی از محبوب ترین چهره های ایرانی است. بیشتر شعرهای او با محوریت عشق و ایمان است. «حافظ خوانی» چیزی است که در ایران به طور مرتب توسط هر فردی از نوجوانان تا نسل های بزرگتر انجام می شود. از اشعار او در موسیقی سنتی و خوشنویسی ایرانی نیز استفاده فراوانی می شود.

اگر نمی‌دانید او کیست یا هرگز قطعات او را نخوانده‌اید، قبل از رفتن به این مکان، حتماً او را جستجو کنید. بازدید از این مکان قطعا تجربه را به طرز قابل توجهی متفاوت می کند. بنابراین در جستجوی جاهای دیدنی شیراز دنبال چیز عجیب و غریب نباشید این مورد عجیب ترین آنهاست.

مطلب آرامگاه حافظ شیراز اطلاعات کامل تری از این بنای تاریخی به شما ارائه میکند .

آرامگاه سعدی و حوض آرزوها

آرامگاه سعدی

سعدی یکی دیگر از شاعران بزرگ پارسی زبان در دوره قرون وسطی است. او به خاطر افکار عمیق اخلاقی اش در سراسر جهان معروف شده است. او مردی تحصیلکرده بود که بر اثر حمله مغول چندین دهه در سراسر جهان سرگردان بود. او در مورد تجربیات، مشاهدات و افرادی که در طول سفر خود با آنها ملاقات می‌کند و اتفاقاً اکثراً از بازماندگان جنگ هستند، به طرز بدیعی می‌نویسد.

قطعات او منعکس کننده تجربیات دست اول ایرانیان عادی است که در طول تهاجم آشفته مغول از آوارگی و رنج رنج بردند. یک حوض آرزو در این مکان وجود دارد که همه در آن سکه می اندازند. پس در بین جاهای دیدنی شیراز این مکان را فراموش نکنید.

مسجدی که شبیه نقاشی است (مسجد صورتی)

عکس‌برداری‌شده‌ترین اثر معماری ایرانی، مسجد نصیرالملک است که با کاشی‌های رنگارنگ و شیشه‌های رنگارنگ مزین شده است. صبح زود از سالن زمستانی دیدن کنید و شاهد نمایش پرتوهای خورشید خواهید بود که از شیشه های رنگی می گذرد و بر روی فرش های زیبای ایرانی می رقصند. همین رقص نور این مکان را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی شیراز به صورت جهانی کرده است.

این مسجد در زمان قاجار ساخته شده و هنوز تحت حفاظت بنیاد اوقاف نصیرالملک قرار دارد. ساخت و ساز در سال 1876 به دستور میرزا حسنعلی نصیرالملک ، از اربابان و اشراف شیراز، پسر علی اکبر قوام الملک ، کلانتر شیراز آغاز شد و در سال 1888 به پایان رسید. حسن معمار، معمار ایرانی که باغ ارم معروف را نیز قبل از مسجد نصیرالملک ساخته بود، محمد حسینی شیرازی و محمدرضا کاشی ساز شیرازی طراحان این مکان رویایی یکی از جاهای دیدنی شیراز هستند.

پشت بام مسجد نصیرالملک

اگرچه امروزه شیشه های رنگی بیشتر در کلیساها رایج است، اولین کشف شده این مدل معماری در سوریه مربوط به قرن هفتم است. ما شواهدی از تکنیک ها و دستور العمل های بدست آوردن شیشه رنگی توسط شیمیدان ایرانی جابر بن حیان در کتاب الدرّه المکنونه (کتاب مروارید پنهان) چاپ شده در قرن هشتم میلادی داریم.

پنجره‌های اورسی پنجره‌هایی هستند که از مخلوط چوب و شیشه‌های رنگارنگ در دوره‌های صفویه و قاجاریه ساخته شده‌اند.

اورسی با شیشه های رنگی مورد استفاده در بسیاری از کلیساها و مساجد عثمانی که به جای منبع نور به عنوان تصاویر روشن عمل می کنند، متفاوت است. نور یکی از ویژگی های مهم بسیاری از مساجد است که آن را نماد اصلی خداوند در اسلام می دانند. به هر حال بد نیست بدانید این شیشه های رنگی و نور خورشید یکی از جاهای دیدنی شیراز برای توریست می باشد.

رد پای بهشت در باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ایرانی که بارها در ادبیات و شعر فارسی به عنوان بهشت ​​زمینی نام برده شده است. سبک سنتی آن بر طراحی باغ‌ها در سراسر جهان تأثیر گذاشته است، از باغ‌های الحمرا در اندلس تا بزرگترین تفسیر آن‌ها در تاج محل آگرا. باغ ارم نمایشی خیره کننده از تمام عناصر باغ ایرانی است. شاید باور نکنید اما اگر آفتاب داغ مهمان شهر نباشد به سختی از این مکان دل خواهید کند.

مشخص نیست که ساخت این باغ‌ها از چه زمانی آغاز شده است، اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این باغ‌ها در زمان امپراتوری سلجوقیان (قرن 11 تا 14 میلادی) تحت حکومت احمد سنجر ساخته شده‌اند .

امروزه باغ و ساختمان ارم در محدوده باغ گیاه شناسی شیراز دانشگاه شیراز قرار دارد. این باغ به عنوان یک باغ چشم انداز تاریخی و یکی از جاهای دیدنی شیراز برای عموم باز است.

جزو میراث جهانی و توسط سازمان میراث فرهنگی ایران محافظت می شود. خانه قوام در داخل باغ ارم واقع شده است و یکی دیگر از مکانهای دیدنی شیراز است.

موزه نارنجستان/خانه قوام

ایرانیان ثروتمند همیشه علاقه خاصی به ساختن خانه های خود داشتند. در سرتاسر ایران خانه‌های زیبا با معماری خیره‌کننده و تزیینات مجلل را می‌بینید که در گذشته متعلق به خانواده‌های ثروتمندی بوده که در حال حاضر موزه‌های عمومی هستند. خانه قوام بهترین نمونه از این خانه ها در شیراز است و ارزش دیدن را دارد. این اثر یکی بهترین مکان های دیدنی شیراز است.

ارگ کریم خان در مرکز شهر

از دیگر جاهای دیدنی شیراز می توان این مکان را نام برد. ارگ کریم خان در زمان زندیه به عنوان محل زندگی شاه ساخته شد. بعدها در دوره قاجار به فرمانداری تبدیل شد و پس از سقوط آنها به زندان تبدیل شد. یک موزه زیبا در داخل آن وجود دارد که برخی از رویدادهای ویژه ای را که در این قلعه رخ داده است به تصویر می کشد.

همانطور که در تصاویر می بینید، آب عنصر جدایی ناپذیر هر باغ ایرانی است و هیچ مکانی بهتر از اینجا، در شیراز، که در بین ایرانیان به شهر باغ ها معروف است، برای تجربه بهشت ​​ایرانی وجود ندارد.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان در ابتدای خیابان کریم خان زند (شیراز) نبش میدان شهرداری واقع شده است. ارگ کریمخانی یکی از حیرت انگیزترین جاهای دیدنی شیراز است که نمی توان از مقابل آن بی تفاوت گذشت. کریم خان با تأسیس حکومتش در شیراز تحت تأثیر معماری صفویه قرار گرفت. به طوری که پس از بازدید از میدان نقش جهان اصفهان تصمیم به ساخت میدان بزرگی در شمال شیراز گرفت. این میدان به میدان توپخانه معروف بود.

در شمال میدان، میدان دیوان کریم خان و در شرق آن، بازار وکیل و چند کاروانسرا قرار دارد. در جنوب میدان حمام وکیل و مسجد وکیل قرار داشت. در جنوب غربی باغ و در غرب  ​​ارگ قرار داشت. پس از فتح شیراز به دست محمدخان، وی تصمیم گرفت در خصومت با کریم خان، بناهای کریمخان را تخریب کند.

در پی این تصمیم تعدادی از بناهای دوران زندیه تخریب شد. از جمله حصار مرزی که کریم خان در اطراف شیراز ساخته است. خوشبختانه ارگ ​​از تخریب مصون بود و به عنوان دربار امارتی که از سوی دولت مرکزی به امیری و استانداری فارس منصوب می شد، استفاده شد.

ارگ کریم خان در سال ۱۱۸۰ هجری قمری (۷-۱۷۶۶) ساخته شد. کریم خان از بهترین معماران و هنرمندان زمان دعوت کرد و بهترین مصالح را از شهرها و خارج از کشور برای ساخت قلعه کریم خان خریداری کرد که به سرعت ساخته شد. به همین دلیل یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز می باشد.

در زمان سلسله زند، پادشاه از آن به عنوان محل زندگی استفاده می کرد. در دوره قاجار از آن به عنوان مقر والی استفاده می شد. شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما، والی استان فارس دستور داد تا مینیاتورهای قلعه را بازسازی کنند. پس از سقوط قاجاریه به زندان تبدیل شد و نقاشی ها روی آن گچ بری شد. در سال 1350 در اختیار سازمان میراث فرهنگی ایران قرار گرفت . بازسازی قلعه در سال 1356 آغاز شد. اینجا نیز مانند آثار دیگر شهر یکی بهترین مکان های دیدنی شیراز است.

حمام وکیل

حمام های عمومی در فرهنگ ایرانیان قبل از اسلام وجود داشته است، اما بعدها به دلیل نقش مهمی که در اصول اسلامی داشتند، اهمیت بسیار بیشتری یافتند، جایی که طهارت آیینی از طریق شستشوی بدن به دست می آمد و از الزامات زندگی مذهبی بود.

بسیاری از این حمام ها هنوز به صورت پراکنده در سراسر کشور یافت می شوند. حمام وکیل نمونه کاملی است که با پیشرفته ترین تکنیک های معماری زمان خود مورد ستایش قرار گرفته است. این حمام نیز در لیست جاهای دیدنی شیراز قرار دارد.

 مسجد وکیل

مسجد وکیل

یکی دیگر از نمایش‌های شگفت‌انگیز معماری ایرانی و حتی جاهای دیدنی شیراز مسجد وکیل است که کاشی کاری‌های خیره‌کننده را به رخ می‌کشد. نمازخانه عظیم با ستون‌های متعدد آن را در مقایسه با سایر مساجد ایران به یک اثر هنری استثنایی تبدیل کرده است.

بازر وکیل یکی از بهترین مکان های دیدنی شیراز

بازارهای قدیمی با معماری های زیبا تقریباً در همه شهرهای بزرگ ایران وجود دارد و یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می شود. آنها معمولا بهترین مکان برای خرید سوغاتی و صنایع دستی از هر نوع هستند. بازار وکیل قطعا یکی از بازارهای مورد علاقه من است، به خصوص اگر به دنبال فرش، عتیقه جات یا ادویه هستید این بازار را توصیه می کنم!

در کوچه پس کوچه‌های آن بگردید و عتیقه‌فروشی‌های شیک و چای‌خانه‌های خلوت را پیدا خواهید کرد. یک فالوده فروشی عالی هم در بازار هست و بدون یک کاسه فالوده شیرازی آنجا را ترک نکنید که مزه بهشت دارد.پس هنگام بازدید از مکان های دیدنی شیراز و جاهای تفریحی شیراز خوراکی ها را فراموش نکنید.

بازار وکیل یکی از جاذبه های باستانی و از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است که مطمئنا از دیدن آن لذت خواهید برد. یک نکته مهم در مورد این بازار این است که باید این را در نظر داشته باشید که ممکن است چیزهای زیادی از اینجا بخرید زیرا کالاهای باکیفیت با قیمت های پایین ارائه می شوند. بنای شگفت انگیز آن که الهام گرفته از معماری دوره صفویه است، نفس شما را بند می آورد.

موقعیت بازار وکیل

بازار وکیل در مرکز شهر شیراز، شهر باغ ها واقع شده است. بنابراین در صورت تمایل به دسترسی به این بازار با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به میدان شهدا بروید و از بازار وکیل و همچنین مسجد وکیل ، حمام وکیل ، ارگ کریمخان ، موزه پارس و مسجد جامع عتیق دیدن کنید.

اینجا بهترین ها و خوش رنگ ترین ها برای تماشا وجود دارد و یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز است. البته فراموش نکنیم اینجا بخشی از مکان های دیدنی شیراز و جاهای تفریحی شیراز نیز محسوب می شود. بازار یعنی تفریح! تفریح خرید، نوشیدن و غذا خوردن و تماشا کردن و خندیدن!

تاریخچه بازار وکیل

شیراز از دیرباز یکی از شهرهای مهم ایران بوده است. پس از انتخاب کریم خان زند به عنوان پایتخت، آرامش و رفاه به مدت 2 دهه به شیراز راه یافت. مردم با ساختن حصارها و قلعه های عظیم در اطراف شهر از ثبات و امنیت اطمینان حاصل کردند.

مجتمع وکیل در سال 1758 ساخته شد و تا سال 1777 به طور کامل تکمیل نشد. بازار وکیل از بدو تولد قلب تپنده شهر بوده و بسیاری از تجار به این بازار عادت داشته و دارند. بازار وکیل در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری بازار وکیل

اولین عاملی که در بازار وکیل جلب توجه می کند وسعت زیاد آن است. همین مورد آن را تبدیل به یکی از بزرگترین جاهای دیدنی شیراز کرده است.  21840 متر مربع آنقدر بزرگ است که این بازار را به مجموعه ای وسیع تبدیل کند. بهترین معماری های آن زمان با ساخت این سازه عالی احضار شد.

گفته می شود این معماری اقتباسی از معماری دوره صفویه است. مصالح به کار رفته در بنای بازار وکیل آجر، گچ بری و آهک است. این سازه بر روی ستون های ساخته شده از سنگ های سخت ساخته شده است. مصالح در طول این دهه ها کمک زیادی به مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله کرده است.

تماشا و تحقیق راجع به مکان های دیدنی شیراز و جاهای تفریحی شیراز فقط برای لذت بردن نیست و می توان از آنها سبک زندگی و معماری را نیز آموخت.

بازار وکیل نیز مانند هر بازار سنتی دیگری دارای بخش‌های اختصاصی متفاوتی برای هر شاخه از کالا است. برخی از این بخش ها عبارتند از: بازار آبگینه، بازار شمشیرسازی، بازار خیاطان و مانند آن. از ویژگی های خاص بازار وکیل ارتفاع سقف آن است. سقف 10 متر بالاتر از سطح زمین تخمین زده می شود. علاوه بر این، پهن تر از سایر همتایان خود است.

چند روزنه در سقف وجود دارد که در تابستان جلوی درخشش مستقیم خورشید را می گیرد و سالن داخلی را از باران و برف در پاییز و زمستان دور نگه می دارد. همین امر اینجا را به یکی از مهیج ترین جاهای دیدنی شیراز تبدیل کرده است.

علاوه بر این، در بالای هر هجره یا فروشگاه کوچک چند پنجره وجود دارد که به عنوان یک تهویه هوا عمل می کند و هوای داخل را متعادل می کند. بنابراین، مردم در تابستان به دلیل عدم گردش هوا گرما زده نمی شوند. بله پس مکان های دیدنی شیراز و جاهای تفریحی شیراز را که دیدن کردید به سوی بازار بشتابید.

موضوع قابل توجه دیگر این است که بازار در سطح پایین تری نسبت به زمین ساخته شده است. برای رسیدن به بازار باید از 6 پله پایین بیایید. آخرین اما نه کم‌اهمیت، عجیب‌ترین بخش این بازار «چهار سوغ» یا تقاطع عظیم آن است که در آن دو مسیر اصلی بازار به هم می‌رسند. زیبایی بسیار زیادی دارد و همه آن را مورد قدردانی قرار می دهند. شاید همین چهارسوق نیز یکی از دینی ترین جاهای دیدنی شیراز باشد.

زمان بازدید از بازار وکیل

مانند هر بازار سنتی دیگر در ایران، اجناس زیادی برای خرید وجود دارد. رنگ و لعاب همین اجناس زیبا بزار را به یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی شیراز تبدیل کرده است. برخلاف سایر بازارها و مراکز خرید، اینجا در بازار وکیل قیمت ها بسیار کمتر است. پارچه مرغوب و عصاره گیاهی مقطر خالص از جمله شکوفه پرتقال از جمله پیشنهادات مقاومت ناپذیری است که بازار وکیل به مشتریان خود ارائه می دهد.

بازار وکیل در ایام نوروز تا نیمه های شب باز است اما سایر روزها ساعت 17:00 تعطیل است. پس برای بازدید از مکان های دیدنی شیراز و جاهای تفریحی شیراز حتما ساعات کاری و فعال آنها را جست و جو کنید و یا جویا شوید.

در نزدیکی بازار وکیل کجا غذا بخوریم

رستوران شرزه، رستوران سرای مهر، رستوران سرای آیینه، کافه خانه شعر، رستوران سنتی وکیل، کافه حافظ، رستوران آقو آش و کافه رویال مکان هایی هستند که در نزدیکی آن ها می توانید نوشیدنی های سرد و گرم همراه با میان وعده میل کنید یا ناهار یا شام میل کنید.

محل اقامت در نزدیکی بازار وکیل

خوابگاه سنتی گلشن، خانه سنتی پرهامی، هتل ارگ و خانه سنتی راز اقامتگاه های مجاور هستند که می توانید چند شب را در آن سپری کنید. هر کدام از این خانه های سنتی نیز به تنهایی یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز را تشکیل داده اند. اگر می خواهید در اقامتگاه های ارزان قیمت اقامت کنید، پیشنهاد می کنیم به صفحه ما سری بزنید: هتل های ارزان شیراز، ایران.

دریاچه صورتی بنفش خارق العاده

دریاچه مهارلو یا صورتی با مساحت 600 کیلومتر مربع یکی دیگر از مکان های دیدنی شیراز است. دریاچه نمک فصلی در ارتفاعات شیراز است. این دریاچه در 27 کیلومتری شهر به سمت بندر عباس قرار دارد. جنوب شرقی شیراز. از آب دریاچه برای استخراج نمک معمولی استفاده می شود.

زیستگاهی مناسب و ارزشمند برای پرندگان مهاجر و جانوران وحشی محسوب می شود. رودخانه‌ی خشک، رودخانه‌ای فصلی که از میان شهر شیراز می‌گذرد، در هنگام بارش‌های شدید، بیشتر آب سیلاب را به بستر دریاچه می‌رساند. آب دریاچه معمولاً تا پایان تابستان تبخیر می شود و بستر سفید دریاچه را در معرض دید قرار می دهد. ترکیب رنگ ها در این زمان این مکان را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز تبدیل کرده است.

در اواسط تابستان و به دلیل نرخ تبخیر بالا و غلظت نمک، آب دریاچه در نتیجه جزر و مد قرمز در داخل دریاچه قرمز مایل به صورتی می شود. دریاچه بختگان نیز در غرب این دریاچه دیده می شود.

دریاچه مهارلو در طول تاریخ به نام های مختلفی از جمله «مهلو»، «مهلویه» و … نامیده شده است. مهارلو از دو رودخانه «سلطان آباد» و «رودخانه خوش» آبیاری می شود. 

ناگفته نماند که دریاچه مهارلو پانزدهمین پهنه آبی بزرگ ایران و یکی از جاهای دیدنی شیراز است. این دریاچه که در نوع خود رسوب ناودیس است برای تولید نمک استفاده می شود. در این ویژگی می توان از کانی های رسی، کوارتز و سنگ های کربناته نام برد که بستر آنها را غنی می کند. زمین شناسی دریاچه ساختار زیستی آن را از شناسایی سری سنگ های هرمز تا دوره کامبرین در 540 میلیون سال پیش شناسایی می کند.

جانوران دریاچه مهارلو شامل پرندگانی مانند فلامینگو، اردک، اردک سبز، اردک، ماسه‌دار و اردک سرخ‌رنگ است. وجود همین پرندگان این مکان را به یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی شیراز  تبدیل کرده است. دریاچه مهارلو در گذشته محل زندگی 100 تا 150 هزار فلامینگو بود که به دلیل خشکسالی مجبور به ترک دریاچه شدند.

از دیگر مسائل زیست محیطی دریاچه می توان به جلبک های قرمز اشاره کرد. این در حالی است که از سال 1395 تاکنون اقدامات متعددی توسط کارشناسان انجام شده است، دریاچه مهارلو در وضعیت بهتری قرار دارد.

برای سفر به دریاچه شگفت انگیز مهارلو باید جاده شیراز به فسا را ​​با حدود 20 رانندگی طی کنید. همچنین با گذر از حدود 57 کیلومتری جاده های آسفالته به روستایی باشکوه می رسید که در مجاورت دریاچه مهارلو واقع شده است. نام آن از این دریاچه است. قدمت روستای مهارلو که در گذشته دشت گل نیز نامیده می شد به دوران صفویه می رسد. این روستا نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز شناخته می شود.

مهارلو در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس با بافتی متمرکز و پنجره‌های طاقدار بلند ساخته شده است. باغ های انار و انجیر و بادام در فصل بهار چشم انداز خاصی دارند. همچنین عطر گیاهان اطراف چشمه آب معدنی روستا که شهرت خاصی در درمان بیماری های پوستی دارد، محلی برای نشاط و لذت بردن از طراوت بهاری است.

رزرو تور شیراز با قیمت عالی رزرو نمایید .

4.7/5 - (3 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.