معرفی و آدرس موزه بزرگ خراسان مشهد 1402

0

موزه بزرگ خراسان : امروزه از مهم ترین مقاصد گردشگری کشور بدون شک مشهد است. وجود بارگاه مطهر رضوی آهنربایی در خراسان است که افراد زیادی را از سرتاسر کشور و حتی دنیا به آنجا میکشاند. همین عامل بزرگ گردشگری سالانه میلیون ها تن از مسافران داخلی از جمله مسافران تور مشهد از شیراز و خارجی را به این شهر مقدس راهی میکند. از همین رو در دومین شهر بزرگ کشور امکانات تفریحی بینظیری برای سرگرمی مسافران تدارک دیده شده است. در این بین موزه هایی مانند موزه بزرگ خراسان نیز طرفداران خاص خود را دارد که دیدن از آن مزایای زیادی در کنار گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی دارد. در ادامه این مطلب از سفرآس 24 بیشتر درباره موزه خراسان خواهیم خواند.

تفریح در استاندارد ترین موزه کشور!

موزه بزرگ خراسان مشهد

موزه بزرگ خراسان مشهد اولین موزه استاندارد کشور است که پس از انقلاب اسلامی در کشور احداث شده است. در موزه بزرگ خراسان میتوانید با فرهنگ و تمدن مردمان ایران بزرگ که از منطقه ماورا النهر شروع میشود، آشنا شوید و تمدن ایران بزرگ را بیشتر شناسایی کنید. کشورهایی که در ایران بزرگ جای داشته اند و در موزه بزرگ خراسان با فرهنگ آن ها بیشتر اشنا خواهید شد شامل تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان میباشد. بر خلاف اغلب موزه های شهر که به بررسی فرهنگ غنی اسران حال حاضر میپردازد در این موزه میتوانید با تکه های جدا شده از ایران که هنوز هم خلق و خو و گاها زبان فارسی و ایرانی در آن ها میجوشد ملاقات کنید.

[irp posts=”5704″]

در این آثار تاریخی زیادی را مربوط به ادوار مختلف تاریخ ایران میتوانید ببنید که بخشی از آن ها شامل این موارد میباشد: مجسمه سنگی هزاره سوم پیش از میلاد – نیشابور، عود سوز مفرغی دوره سلجوقی، آجر نقش‌برجسته دوره اشکانی – درگز، آجر برجسته دوره ایلخانی – شهر توس، صور فلکی دوره سلجوقی – نیشابور، دوات‌دان سفالی دوره سلجوقی – شهر توس، کاسه دخل دوره صفویه، قدح سفالی زرین‌فام دوره سلجوقی – نیشابور، سپر فولادی دوره افشاریه، جواهردان دوره مفرغ – نیشابور، سنگ قبر بودم‌بیکقرن هفتم هجری – شهر توس، جام میثاق دوره اشکانی – درگز، مرقع قرآنی (فاتحه‌الکتاب) دوره قاجاریه و کاشی دوره قاجاریه.

این مطالب هم میتونه جذاب باشه !

معماری موزه بزرگ خراسان

معماری موره بزرگ خراسان هنر دکتر محمد امین میرفندرسکی میباشد. جالب است بدانید که موزه بزرگ خراسان حتی با نمای معماری خود شما را به یاد فرهنگ و تمدن ایران باستان می اندازد چرا که نمای ساختمان موزه خراسان برگرفته از عمارت خورشید در کلات نادر است. همچنین با رفتن به موزه بزرگ خراسان این نکته را از نردیک خواهید دید که نمای معماری داخلی این بنا تحت تاثیر لوئی کان است. معماری داخلی موزه بزرگ خراسان متشکل از آیینه کاری های پراکنده و تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی است. اگر از طرفداران سبک سنتی هستید موزه بزرگ خراسان دارای حداقل میزان مدرنیته در معماری خود است.

گشت و گذاری در موزه بزرگ خراسان

این مطلب هم میتونه جذاب باشه !
بخش های مختلف موزه بزرگ خراسان

موزه خراسان از بخش های مختلفی تشکیل شده که گشت و گذار در هر کدام دقایقی از زمانتان را خواهد گرفت.  میتوان این موزه را به طور کلی به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم بندی کرد. که در بخش زیر آنهارا معرفی کرده ایم تا اگر در تور مشهد قصد مراجعه به این موزه را داشتید آشنایی از پیش داشته باشید.

بخش عمومی

  • سالن اشیا و اثار تاریخی: این قسمت در موزه خراسان در 3 طبقه که شامل طبقه های همکف، اول و دوم میباشد، برای نمایش اشیا تاریخی کشف شده در منطقه خراسان تدارک دیده شده است که  در واقع هسته اصلی موزه بزرگ خراسان است. این قسمت 4000 متر مربع است.
  • سالن نمایشگاهی: این قسمت با مساحتی بالغ بر 2700 متر مربع برای نمایش دادن اثار دوره ای و فصلی هنرمندان معاصر تدارک دیده شده است.

بخش تخصصی

  • سالن اجتماعات: سالن اجتماعات و کنفرانس مجموعه موزه بزرگ خراسان دارای ظرفیت 140 نفر است و مجهز به انواع سیستم های سمعی و بصری میباشد.
  • آزمایشگاه مرمت و حفاظت اشیا تاریخی: در این قسمت از موزه خراسان میتوان اشیا را با تجهیزات آزمایشگاهی مختلف مرمت کرد و علاوه بر این ها این قسمت داری بخش های مختلفی برای پژوهش، مستند سازی و مطالعات اشیا تاریخی و تزیینات معماری نیز میباشد.
  • مخزن نگهداری: محافظت شده ترین بخش موزه بزرگ خراسان همین قسمت میباشد. این بخش مجهز به انواع سیستم های ضد حریق، ضد زلزله و آسیب های جنگی است و برای نگهداری آثار ارزشمند استفاده میشود.
  • کتابخانه تخصصی: ظرفیت این کتابخانه چیزی بالغ بر 5000 جلد کتاب است. عکس های تخصصی و اسناد مختلفی در این قسمت نگهداری میشوند و مکانی مناسب برای پژوهش و مطالعه پژوهشگران است.

مسیرهای دسترسی به موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان : میتوانید با رفتن به کوهسنگی از سوی بلوار شهید منتظری، در نزدیکی میدان تلوزیون به این موزه برسید. برای بازدید از موزه بزرگ خراسان کوهسنگی مشهد لازم است تا در ابتدا خود را به کوهسنگی مشهد برسانید. همچنین ساعات کاری موزه بزرگ خراسان همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 شب میباشد. هزینه ورودی برای هر فرد بازدید کننده مبلغ نفری 5000 تومان است.

مزایایی که رفتن به موزه بزرگ خراسان برای شما به ارمغان می آورد

فواید رفتن به موزه بزرگ خراسان

موزه ها به شما احساس خوبی می دهند

مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است، نشان می‌دهد که مردم زمانی شادتر می‌شوند که به جای خرید اقلام مختلف، برای تجربه‌ها پول خرج می‌کنند. تجربیات نشان داده‌اند که تجربه کردن مکان های جالب شادی بیشتری نسبت به خرید کالاهای مادی ایجاد می‌کنند، زیرا در طول زمان تفسیرهای شخصی مثبتی را ارائه می‌دهند. یعنی وقتی خاطره سفرمان به موزه بزرگ خراسان را مرور می کنیم، تمایل داریم که از نظر روانی هر خاطره منفی را از بین ببریم . تجربیاتی، مانند بازدید از موزه بزرگ خراسان، می‌تواند به بخشی معنادار از هویت فرد تبدیل شود و به روابط اجتماعی موفق کمک کند، به گونه‌ای که اقلام مادی نمی‌توانند. رفتن به موزه در دراز مدت شما را شادتر می کند.

 موزه ها شما را باهوش تر می کنند

شکی نیست که نقش اصلی موزه هایی مانند موزه بزرگ خراسان، تعامل و آموزش جامعه است. مدارس برای ارتقای برنامه درسی خود به شدت به موزه ها متکی هستند. گالری ها در حال تبدیل شدن به کلاس درس هستند، و نه فقط برای بچه ها! حتی خود موزه ها نیز تاریخچه جالبی برای الهام بخشیدن و آموزش بازدیدکنندگان دارند. خروج از موزه هایی مانند موزه بزرگ خراسان بدون کسب اطلاعات یا بینشی در طول بازدیدتان تقریبا غیرممکن می شود.

موزه ها روش موثری برای یادگیری فراهم می کنند

موزه بزرگ خراسان نمونه‌ ای از محیط‌های یادگیری غیررسمی است، به این معنی که موزه هایی همچون موزه بزرگ خراسان عمدتاً به آموزش غیررسمی اختصاص دارند. فرآیندی مادام‌العمر که طی آن افراد نگرش‌ها، ارزش‌ها، مهارت‌ها و دانش را از تجربیات روزانه و تأثیرات و منابع آموزشی در محیط خود کسب می‌کنند. یک بار بازدید از یک موزه می تواند بازدیدکنندگان را در معرض اطلاعات عمیق در مورد یک موضوع قرار دهد، و طبیعت محیط موزه محیطی است که در آن می توانید به همان اندازه که دوست دارید وقت خود را صرف کاوش در نمایشگاه کنید.

[irp posts=”5630″]

محیط موزه بزرگ خراسان به شما این امکان را می دهد که تجربیات منحصر به فرد خود را شکل دهید و اطلاعات مورد علاقه خود را از موزه به دست آورید. علیرغم موفقیتی که موزه‌ها قبلاً در آموزش بازدیدکنندگان داشته‌اند، همچنان بحث‌های مداومی بین مؤسسات در رابطه با افزایش توانایی موزه‌ها برای ارتباط از طریق یادگیری غیررسمی وجود دارد.

 موزه ها به ایجاد تغییر و توسعه در جوامع کمک می کنند

تحقیقات نشان داده است که ایجاد مشارکت اجتماعی بیشتر در مورد مکان است تا فعالیت، و این نوع یادگیری مبتنی بر مکان محرکی برای تغییر و توسعه در جامعه است. از آنجایی که موزه‌هایی همچون موزه بزرگ خراسان بیشترشبیه مراکز اجتماعی در ارائه دسترسی به تحقیقات جاری و ایده‌های جدید عمل می‌کنند، به کانون‌های داغ برای مشارکت مدنی تبدیل شده‌اند. در موزه ها، حتی از کودکان به طور فعال خواسته می شود تا در جوامع خود شرکت کنند. ترویج آموزش و پرورش گفت و گو که در موزه های سراسر کشور از جمله موزه بزرگ خراسان در حال انجام است، محله های ما را شکل داده و تقویت می کند.

موزه ها راهی عالی برای گذراندن وقت با دوستان و خانواده هستند

موزه بزرگ خراسان بهانه ای عالی برای گذراندن وقت با دوستان و خانواده به شیوه ای مثبت فراهم می کند. در طول بازدید می توان با موزه ها و همچنین با اعضای خانواده ارتباط شخصی برقرار کرد. یک روز در موزه اغلب به یک روز گذراندن با عزیزان تبدیل می شود، زیرا پدران و مادران به راهنمایان تور تبدیل می شوند و محیط یک تجربه یادگیری مشترک را فراهم می کند.

 موزه ها برای ادامه آموزش به مردم به حمایت شما نیاز دارند!

بسیاری از موزه‌ها نهادهای غیرانتفاعی هستند که مأموریت‌هایی برای آموزش و الهام بخشیدن به مخاطبان دارند و این بدان معناست که آنها برای ادامه انجام این مأموریت‌ها به حمایت بازدیدکنندگان، اعضا و اهداکنندگان نیاز دارند. متأسفانه، بسیاری از مردم حتی نمی دانند که موزه ها سازمان های غیرانتفاعی هستند! اگر یک سازمان فرهنگی را دوست دارید و می خواهید آن را برای دهه های آینده نگه دارید، کمک مالی کنید! از بسیاری جهات، حمایت از موزه از طریق بازدید یا حتی بهتر از آن  از طریق عضویت یا حمایت بشردوستانه راهی برای تقویت جوامع و کمک به موزه است تا موزه بتواند برنامه‌های تاثیرگذاری ایجاد کند که آن را برآورده کند.

در نهایت

موزه بزرگ خراسان

مشهد این روزها در حال تقویت مراکز دیدنی و تفریحی خود از جمله موزه هایی مانند موزه بزرگ خراسان است. بنابراین اگر مسافر این شهر هستید بد نیست از اولین موزه استاندارد کشور یا همان موزه بزرگ خراسان دیدن کنید. علاوه بر تفریح، بازدید از موزه ها میتواند مزایای زیادی داشته باشد که در انتهای مقاله گفته شد. با بازدید از موزه بزرگ خراسان در تور مشهد از تهران علاوه بر گذران اوقاتی دلنشین در کنار دوستانتان از فواید آن نیز لذت ببرید!

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.